5. IDŐSÁV
12:00-12:30
ROBOTOK LEGYÜNK, VAGY SZABADOK?
EZ A KÉRDÉS, VÁLASSZATOK!
INTERJÚ
A robotika, mely beszivárog az életünk minden területére egyrészt könnyebbé teszi az életünket és az ipari folyamatokat
(pl. gyártás, minőségellenőrzés), másrészt viszont komolyan el kell gondolkodnunk, hogy milyen módon változtatják meg a társadalmunkat, alakítják át a munkahelyeket és a munkát.
Az interjú talán segít megtalálni a szabadság útját, melynek részese és akár alakítója is lehetsz.
DR. HAIDEGGER TAMÁS FŐIGAZGATÓ
Óbudai Egyetem, Egyetemi Kutató és Innovációs Központ
Villamosmérnöki, majd egészségügyimérnöki diplomát szerzett kiváló minősítéssel a budapesti Műegyetemen. Ösztöndíjasként kutatott az Egyesült Államokban a Johns Hopkins University-n és a kanadai Queens University in Kingstonban. Kutatási projektjei a robotsebészet, űrtávsebészet irányítási problémáin túlmenően az orvosbiológia és a robotika több területét érintik. Több mint 350 tudományos publikáció szerzője, 10 szabadalma van, az elmúlt két évben felkerült a Stanford Egyetem által készített, a világ top 2% kutatóját rangsoroló listára. Jelenleg az Óbudai Egyetemen professzor, az Egyetemi Kutató és Innovációs Központ főigazgatója, emellett a Adjuct Faculty kinevezése van a Queens Egyetemre és kutatásvezető az osztrák Austrian Center for Medical Innovation and Technology (ACMIT) központban. Részt vett az első magyar egyetemi kockázati tőketársaság, az Óbuda Uni Venture Capital megalapításában. Tamás egy orvosi kézhigiénia ellenőrzésére alapított innovációs spin-off cég, a HandInScan társ-alapítója. Az elmúlt években fejlesztett HandInScan már 25 hazai és nemzetközi innovációs és üzletfejlesztési versenyen részesült elismerésben. Tamás csapatával jelenleg együtt dolgozik a WHO-val és több nemzetközi központtal, hogy hatékonyan megakadályozzák a kórházi fertőzések terjedését, amelyek évente több százezer ember halálát okozzák a fejlett országokban. Az ISO/IEC közös munkacsoportjában új robotikai szabványok kialakításán dolgozik, és most jelent meg egy új kézhigiénés ISO szabvány is a munkássága révén. Világszinten egyedülálló blogot vezet immár 15 éve sebészrobotika témában.
MILBACHER DÁNIEL PROJECT MANAGER
AIP Derm
Politológusként végzett az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán. Foglalkoztatta a tudományos pálya, de végül a munka világa és sok egyéb társadalmi projekt szippantotta be. Kommunikációs tanácsadóként és politikai elemzőként dolgozott korábban és onnan került a medtech világába. Jelenleg az AIP Clinicnél dolgozik project managerként. A munkán kívül tudománynépszerűsítéssel, oktatással és politikai, társadalmi kérdések népszerűsítésével foglalkozik. A Szájensz Szeánsz tudománynépszerűsítő projekt operatív vezetője, a Bánkitó Fesztivál tudományos/közéleti programszervezője, a FEB '93 Ifjúsági Oktatási Alapítvány kuratóriumi elnöke, a Polémia Intézet alelnöke.
TUDTAD, HOGY EGY GYÓGYSZERMOLEKULA FELFEDEZÉSE ÖNMAGAD FELFEDEZÉSÉVEL KEZDŐDIK?
INTERJÚ
Ennek az interjúnak a meghatározó filozófiája olyan kérdések megtárgyalása, amik életre szóló szemléletbeli muníciót adhatnak a kutatói életpályát elszántan elképzelő, vagy éppen csak fontolgató, vagy ebben bizonytalan fiatalok számára. Ennek megfelelően, az interjúban felvetett kérdések ürügyén érinteni fogunk olyan témákat, mint például: Honnan tudhatod, hogy valóban tehetséges vagy?; Mit jelent a tehetség a való (iskolán túli) életben?; Érdemes-e külföldre menni egyetemre?; Hogyan lehet a kutatói életet a magánélettel összehangolni?; Hogyan lehet nőként boldogulni a kutatásban?; Mi a különbség az egyetemi és ipari kutatások között?
DR. MÓRING ANDREA EGÉSZSÉGÜGY- ÉS OKTATÁSTÁMOGATÁSI SPECIALISTA
Richter Gedeon Nyrt.
Tizenegy évig az Edinburgh-i Egyetem csapatát erősítettem, majd okleveles meteorológusként, a földtudományok doktoraként és képzett webdizájnerként a Richter Egészségügy- és Oktatástámogatási Irodájának munkatársa lettem 2023 júliusában. Azóta a természettudományos tehetségtámogatás munkám fő fókusza. Rövid, de annál több kanyarral tűzdelt karrierem során végig az vezérelt, hogy olyan munkám legyen, amiért igazán lelkesedni tudok. Ehhez viszont fel kellett ismernem, hogy mi az, ami engem igazán lázba hoz. Ezt négy szóval tudnám leírni: tudomány, kommunikáció, kreativitás, közösség. Úgy hiszem, ez a fajta önismeret az első lépés a szakmai önkiteljesedés felé.
DR. SZÁNTAY CSABA TUDOMÁNYOS FŐTANÁCSADÓ
Richter Gedeon Nyrt.
Családi „nyomásra” végeztem vegyészmérnökként, pedig eredetileg vagy fizikus, vagy pszichológus, vagy zenész akartam lenni, de leginkább mindhárom egyszerre. Úgy hiszem, hogy minden választás jó választássá válik az életünkben, amennyiben úgy döntünk, hogy azt teljes elkötelezettséggel éljük meg. Ez az elköteleződés előbb vagy utóbb elvezet a saját utunkhoz…
SZIMULÁCIÓS MÉRNÖKSÉG, GÉPÉSZETI KUTATÁS-FEJLESZTÉS (BME GÉPÉSZKAR)
ELŐADÁS
Előadásomban a szimulációs mérnökök munkáját azok szerepét a termékfejlesztésben és kutató-fejlesztő tevékenységemet szeretném bemutatni. Érinteni fogjuk a mérnöki szimulációk alapgondolatát, a különböző anyagok leírására szolgáló modelleket,
illetve pár aktuális kutatási témán keresztül pedig bemutatom az alkalmazásukat a lágy-robotok, a biológiailag inspirált anyagok és törésteszt szimulációk területén.
BEREZVAI SZABOLCS - GPK
BME Gépészmérnöki Kar, Műszaki Mechanikai Tanszék
Berezvai Szabolcs vagyok, 2010-ben érettségiztem, majd először mechatronikai mérnökként végeztem, ezt követően az angol nyelvű gépészeti modellező mérnöki szakon szereztem a mesterdiplomám, a doktori fokozatomat pedig 2020-ban védtem meg. Jelenleg a BME Gépészkarán dologozom oktatóként és kutatóként. 2021-ben 8 hónapig kutattam a University of California, Santa Barbara egyetemen.
KARRIERUTAK AZ SAP-NÁL, (NEM CSAK) IT-SOKNAK!
KEREKASZTAL BESZÉLGETÉS
Tudtad, hogy a Forma-1 csapatok is az SAP rendszerére támaszkodnak az adatok elemzésében és optimalizálásában? Nálunk a kódolás művészet, az adatok a varázslat nyelve. Az SAP nem csak vállalatokat, de karriert is épít.
Szenvedés a karrierben vagy szenvedélyes karrier?
Kerekasztal beszélgetésünkből megtudod!
SERES LUCIA - SAP LABS HUNGARY, SAP NEXT TALENT PROGRAM VEZETŐJE
A Szlovák Mezőgazdasági Egyetemen, Menedzsment és Gazdálkodást tanultam. Az egyetem után elköltöztem Prágába, ahol 12 évvel ezelőtt az SAP-nál kezdtem el dolgozni.
Tavaly nyáron költöztem át Budapestre és itt folytattam az SAP-s pályafutásomat, ahol fiataloknak segítek elindítani a saját karrierjüket az SAP Next Talent Programon belül Budapesten és Brnóban.
SZABAD LILLA - SAP LABS HUNGARY, SCRUM MASTER ÉS D-SHOP LEAD
Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumot követően az ELTE PPK-n tanultam pszichológiát alapképzésen, majd a BME GTK-n szereztem mesterdiplomát munka- és szervezetpszichológia specializációval.
Jelenleg Scrum Master-ként és D-Shop Lead-ként dolgozom az SAP Labs Hungary-nál.
CSÚCS UWE - SZOFTVERFEJLESZTŐ, PSZICHOLÓGUS
Érettségi előtt állva tudatosult, hogy egyszerre vagyok humán- és reál beállítottságú, érdekel a pszichológia, de a programozás is, imádok sportolni, repülni, több nyelven
beszélek. Tudtam, hogy nem vagyok a “legjobb tanuló”, de azt is, hogy a kreativitás szerves részem.
Az azóta eltelt 10 évben voltam „Lifeguard” Amerikában, úszásoktató Erdélyben, vitorlázó repülő pilóta, magántanár. Jelenleg trénerként és vállalkozóként fejlődőm tovább.
JELENTKEZÉS AMERIKAI EGYETEMEKRE:
ÚTMUTATÓ A SIKERES FELVÉTELIHEZ
ELŐADÁS
Kíváncsi vagy az amerikai egyetemek felvételi folyamatára? Szeretettel várunk az előadásunkon, ahol hasznos tanácsokat osztunk meg a sikeres jelentkezéshez. Ismerd meg a legfontosabb felvételi kritériumokat és a felvételi folyamat lépéseit, miközben bepillantást nyerhetsz az esszéírás művészetébe és felfedezheted, milyen egyéb tényezők játszanak kulcsszerepet a sikeres jelentkezésben.
KASSAI ZITA - AZ NYU ABU DHABI EGYETEM MAGYARORSZÁGI KÉPVISELŐJE
Kassai Zita vagyok, a New York University Abu Dhabi kampuszának hivatalos kapcsolattartója Magyarországon és több más európai országban. Fő feladatom, hogy a középiskolás tanulókat és
tanárokat tájékoztassam az NYU Abu Dhabi nyújtotta egyedülálló lehetőségekről, illetve támogassam a tanulókat az amerikai felvételi eljárás kapcsán.
A PPKE-BTK anglisztika mesterszakján végeztem, és rengeteg hasznos tapasztalatot szereztem angoltanárként. Mindig is vonzott azonban a nemzetközi felsőoktatás világa, és jelenlegi munkám révén lehetőségem nyílik egy izgalmas, nemzetközi környezetben segíteni a középiskolásokat külföldi továbbtanulási céljaik megvalósításában.
TEXTIL- ÉS RUHATERVEZÉS - SZÖVE(T)VÉNYES UTAK EGY SAJÁT MÁRKÁIG
ELŐADÁS
Ismerd meg az utat, ami a Barbie-ruháktól egy izgalmas, innovatív márkáig vezet,
amivel ráadásul a tervező kreativitásra, önelfogadásra és környezetvédelemre neveli vásárlóit.
STAUDT LAURA - A RUCICIS MÁRKA ALAPÍTÓJA ÉS TERVEZŐJE
Színésznek tanultam a pesti magyar színiakadémián, de azt otthagytam, mert nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ezután 1 évet az elte pedagógia szakán töltöttem, de hamar rájöttem, hogy nem ez az én utam. A coviddal terhelt időszakban, amikor az embernek volt ideje a saját gondolataival foglalkozni, megszületett az ötlet a fejemben, hogy mi az ami igazán érdekel: a ruhakészítés.
A Rucicis márka lett a munkám, a hobbim és lényegében az életem.
IPAR 4.0 TECHNOLÓGIAI KÖZPONT
A személyes látogatás során az érdeklődők egy rövid bemutatót kapnak a digitalizációs megoldásokról működés közben, az innovatí kutatás-fejlesztési központot kiscsoportban körbejárva.
A BME ipar 4.0 Technológiai Központ egy olyan innovatív kutatás-fejlesztési központ, amely a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) keretein belül működik, és fő tevékenységi területei a digitalizáció, valamint az ipar 4.0 technológiák és alkalmazások kutatása, fejlesztése és bemutatása.
A központ célja, hogy segítse a hazai vállalkozásokat az ipar 4.0 technológiák hatékonyabb alkalmazásában, ezáltal a versenyképesség javításában.
A BME I. épületében 250m2-en található központban több mint 20 ipar4 mintaalkalmazás tekinthető meg működés közben, szemléltetve az ipari digitalizációban rejlő lehetőségeket.
Egyrészt egyetemi tanszékek által alap ipar4 technológiákból összeállított, ipari problémákra megoldást adó, működő makettek, másrészt ipari partnerek által biztosított, már a gyakorlatban is bizonyított,
meg is vásárolható ipar4 megoldások és termékek.
ORIENTÁCIÓ AZ ISKOLÁBAN - ESZKÖZÖK A TANÁROKNAK
Tanári színpad
A gimnazisták idejük túlnyomó részét az iskolákban töltik, ahol kortársaik mellett tanáraik gyakorolhatják rájuk a legnagyobb hatást. Az iskolákkal szembeni egyik komoly elvárás - a diákok továbbtanulással, pályaválasztással kapcsolatos orientációja - komoly kihívás elé állíthatja a pedagógusokat, akik az eszközparkot illető, időbeli és tantervi korlátok miatt rendkívül nehéz helyzetben vannak. Rövid előadásomban és az azt követő beszélgetésben olyan eszközökről, lehetőségekről szeretnék beszélni és beszélgetni, amelyek segíthetik a tanárokat abban, hogy a gimnazisták és különösen az utolsó két évfolyamon tanuló gimnazistákat továbbtanulással, pályaválasztással kapcsolatban nagy sikerrel segíthessék.
KELENHEGYI ANDOR
Milestone Intézet
Kelenhegyi Andor vagyok, végzettségem szerint vallástörténész, de amatőr műkedvelőként a matematikától a tudományfilozófián át a kongitív tudományig mindenféle téma érdekel. Közel húsz éve foglalkozom oktatással egyetemi és középiskolai szinten. Hiszek a diákok saját kérdéseire építő, saját felfedezéseire épülő tanulásban és az oktatás társdalomformáló erejében.